DiRT 2

DiRT se stal v roce 2007 převratem v sérii, když se odvrátil od samotné rally a poukázal i na další druhy motorsportu. Tento vývoj nebyl jen nápadem vývojářů, jelikož směr udal i samotný Colin McRae ukončením kariéry v seriálu WRC a zkoušením jiných disciplín. Nikdo tenkrát netušil, že se v podstatě jedná o shrnutí závodního života skvělého a sympatického jezdce. Colin totiž zahynul o pár měsíců později při havárii helikoptéry i se svým pětiletým synem. Necelý týden před druhým výročím této tragédie vyjde Colin McRae DiRT 2 a mistrovi volantu vzdá čest bonusovým memoriálem.

Pokračování nabídne ještě více adrenalinových závodů včetně celosvětově známého turnaje s názvem X-Games. Codemasters na ně mají zakoupená práva od televizní stanice ESPN a nabídnou tu nejextrémnější show přímo doma v obýváku. Vše musí být přesnou kopií a díky tomu nechybí všechny tři X-Games v USA, Evropě a Asii včetně velkých ohňostrojů pro vítěze celého klání. Zpřístupnění turnajů se hráč dočká po dohrání normálních závodů ve World Tour. X-Games America je pak celosvětové herní finále. Až po něm se zpřístupní již zmiňovaný Colin McRae memorial cup na němž je potřeba porazit otce Jimmyho i bratra Alistera.

Více než stovka závodních víkendů se odehrává na známých i měně probádaných místech po celém světě. Zavítáme tedy do Číny, Maroka, Malajsie, Chorvatska či Londýna a v Americe do Los Angeles, Utahu i Kalifornie. Jezdí se jak uprostřed stadiónu nabytého lidmi, tak i v nehostinné poušti. Na všech místech se dají sbírat různé suvenýry a talismany, které se dají umístit do karavanu nebo závodního vozu. Postupem ve hře se tak mění prostředí celého menu třeba díky plyšové koale. Naopak takové kostka zavěšená na vnitřním zpětném zrcátku dokáže leda odvést pozornost.

DiRT 2 nabízí celkem 7 tříd vozů a dokonce možnost přestavby z jedné kategorie na druhou pomocí balíčku. Auta kategorií Rally, Rallycross, Trailblazer a Stock Baja jsou pak téměř shodná. Nechybí klasické rally vozy Subaru Impreza WRX STi a Mitsubishi Lancer EVO IX, Ford RS200 a Colin McRae R4. Na zbylé eventy Landrush a Raid připadají buggy Class 1, pick-upy Trophy Truck, dakarské Raid T1 a Stock Baja využívající zatím neznámé auta. Tuning automobilů by sérii neslušel, proto nabízí jen nastavení řazení, tlumičů, diferenciálů, světlé výšky vozu a dalších parametrů.

V novém je i pětice závodních kategorií. Rally je všem fanouškům série známá až dost a vůbec poprvé se objevuje možnost potkat se na trati se soupeřem. Rallycross byl přesunut na velké stadióny a při počtu 6 závodníku přinese drsné závody plech na plech. Trailblazer využívá stejně upravené vozy jako dříve Hillclimb, jen se nemusí zpravidla jednat o jízdu do kopce. Landrush je speciální závod na 1 km dlouhém, 20 metrů širokém stadiónovém okruhu s velkými skoky a tvrdými dopady využívající vozy hned několika tříd. Nakonec je tu Raid – evoluce původního Rally Raidu aneb off-road závod z bodu do bodu plný přírodních překážek.

Pokud potřebujete ještě více motivace, tak je tu trojice speciálních módů. Domination rozdělí okruh do sektorů a hráč musí být nejrychlejší v co nejvíce z nich. Last Man Standing je typický vyřazovací závod. Každých 20 vteřin je vyřazen poslední jezdec v pořadí. Gate Crasher naopak ověří skill řidiče v ovládání vozidla. Jde o vylepšené projíždění checkpointy, kdy je potřeba ničit polystyrénové branky. Vítězem je jezdec s nejvyšší úrovní zbývajícího času v cíli.

7 tříd vozů včetně balíčků na přestavbu umožňuje velkou variabilitu a ušetření financí. Pro závody Rally, Rallycross a Trailblazer jsou pak auta téměř shodná. Nechybí klasické rally vozy Subaru Impreza WRX STi a Mitsubishi Lancer EVO IX, Ford RS200 a Colin McRae R4. Na zbylé eventy Landrush a Raid zbývají buggy Class 1, pick-upy Trophy truck, dakarské Raid T1 a Stock Baja využívající zatím neznámým způsobem upravené osobní vozy.

Menu zcela vybočuje od klasických uspořádání. Základní část se totiž rozléhá po interiéru jezdcova karavanu, ve kterém může třeba poslouchat hudbu. Z karavanu se dá dostat usednutím k mapě, vybráním země a určitého závodu. Jako mávnutím kouzelného proutku vystoupíme a jsme přímo na místě konání. Na stole zvolíme závodní vůz a upravíme si ho dle vlastního stylu. Ještě před začátkem samotného závodu je nutné vybrat si mezi americkým ženským a skotským mužským hlasem navigátora. Pak už jen fotku pro sponzory a hurá na závody.

Nechybí samozřejmě ani online multiplayer podporující až 8 hráčů na trati. Zajímavější je však „Online Jam“ dovolující udělat si závod na kterékoli trati, s kterýmkoli vozem v jakémkoli závodním módu. Na trati rally se tak objeví třeba buggy a v dakarském klání naopak osobní vůz. Zajímavé je i integrované propojení se sociálními sítěmi Twitter a Facebook.

O grafický kabátek a fyziku vozů se stará již třetí generace enginu EGO. Ten vznikl pro DiRT a výrazným vylepšením prošel v GRiDu. I tentokrát jsou tu změny a to především ve fyzice ovládání a efektech poškození vozu. Chybět bude sníh a déšť, ale i tak Codies ukazují, co všechno umí. Takové projetí kaluže na bahnité trati se neobejde bez potřeby zapnutí stěračů. Vylepšené jsou i světelné efekty a přejetí ze stínu na ostré světlo na chvilku vyvolává pocit oslepení. Z GRiDu si DiRT 2 převzal jen to nejlepší. Díky tomu nechybí flashbacky, jež dovolují navrácení „scény“ o pár vteřin zpět a nabízí možnost vyhnout se nutnosti opakovat celý závod.

Je jedno jestli vás k pokračování úspěšné série láká rally, oblíbené vozy, největší blázen za volantem Ken Block či možnost užít si X-Games na vlastní kůži. Tak jako tak slibuje hra bláznivě strávené chvilky při různých typech motorsportu. Nedočkaví jedinci se nemusí trápit dlouho. DiRT 2 se objeví na pultech evropských obchodů již 10. září!