Recenze Xbox 360

Jedna z nejočekávanějších herních pecek letošního roku se konečně objevila na pultech obchodů a hráči z celého světa ničí plechy jako o život. Vydání bylo naplánováno kolem druhého výročí tragické smrti Colina McRae, jenž dal celé této sérii nejen jméno, ale po konci kariéry ve WRC i nový směr. Oba DiRTY totiž obsahují snad všechny disciplíny, kterých se kdy Colin zúčastnil.

Zaměřen na americké hráče

Je to bohužel tak, ale celý DiRT 2 se snaží vézt na vlně amerikanismu. Zaměření směrem k X-Games je tedy zcela opodstatněným krokem. Některé hráče to může trochu odradit, desítky jiných to naopak přiláká. Čistého ježdění po šotolinových a asfaltových tratích bylo už dost, nějaké to zpestření přijít prostě muselo. Jaké překvapení, když se X-Games zpřístupní, ale nikdo vás do nich nenutí. Po Africké a Evropské části se mělo vše zakončit v Americkém Los Angeles, jenže to se stalo někdy u XP levelu 26. Všechny eventy v kariéře jsou odježděny až po levelu 60. Slibované zakončení celé kariéry X-Games America a následným bonusovým memoriálem na počest Colina McRae se tedy vůbec nekoná.

Místo toho je po odehrání všech X-Games zpřístupněna pětice světových turnajů (World Tour). Jeden pro každou herní disciplínu – Rally, Rallycross, Trailblazer, Raid a Landrush. Odemčení ale není vše, protože do nich probíhá kvalifikace pomocí vybraných eventů. Pět závodů z vybrané disciplíny konečně dodá pocit nějakého delšího závodění. Ani nejdelší rychlostní zkouška totiž nepřesahuje délku 10km a to je opravdu škoda.

Nejsilnějším okamžikem celé hry je již zmiňovaný Colin McRae Challenge skládající se ze tří nejdelších rally tratí v Chině, Chorvatsku a Malajsii. Vybírat si není co, jelikož všechny hvězdy na trati mají vůz Colinova mládí. Ford Escort mk.II se na trati opravdu chová jako zadokolka. Nejenom s tím je potřeba se poprat, protože na trati řádí otec Jimmy, bratr Alister, hvězda Pikes Peaku Ari Vatanen, expilot F1 David Coulthard, Ken Block, Dario Franschitti a dokonce i Valentino Rossi. Tady není úkolem vyhrát, ale zúčastnit se. Po odjetí se spustí nádherné vzpomínkové video. Ubránit se slzám uprostřed výborné hry není vůbec jednoduché a ani bouchač by se za to neměl stydět.

Standardní módy, jež časem mohou omrzet, doplňuje trojice speciálních závodů. Nejzábavnější je rozhodně Gate Crasher při kterém je potřeba trefovat polystyrénové branky na trati rally závodu. Branky rozhodně nekopírují ideální jízdní stopu, ale zase přidávají vteřinky k dobru. V cíli musí zbývat co nejvíce času, tudíž je nutno jet rychle i přesně. Domination je oproti tomu jen o rychlosti. Na okruhu lze získat 50 bodů – 40 za ovládnutí jednotlivých sektorů a 10 za umístění v cíli. Vyhrává samozřejmě ten, kdo získá nejvíce bodů. Last Man Standing nabízí klasické vyřazení posledního jezdce každých 20 sekund. Ještě větší šťávu dodává achievement „Buď předposlední při každém vyřazení a nakonec vyhraj závod“.

Speciální výzvy přicházejí od všech reálných hvězd čtyř kol. Ken Block i všichni ostatní přicházejí s pozvánkami na zvláštní duely. V těch se postupně vystřídají všechny disciplíny, při kterých se konají přímé boje 1 na 1 nebo jízda na čas, jenž je nutno překonat. Díky těmto soubojům získáváte kamarády, u kterých si zlepšujete reputaci, až se stanete legendou. Z takto získaných přátel lze na některé eventy postavit tým. Poté konečně přichází závod bez nutnosti dokončit na prvním místě. Logicky stačí, když s kolegou získáte více bodů, než jakákoli jiná dvojice. Tým si však dokáže i výborně pomáhat a odstrkování soupeřů, při bránění kolegyně jedoucí v čele závodu, přináší další zábavu.

Jak nám DiRT 2 částečně zGRiDovatěl

Hra běží již na třetí verzi enginu EGO postaveného pro DiRT a poté značně vylepšeného v GRiDu. Od toho se logicky odvíjí přebírání některých funkcí, jako jsou například flashbacky. Jediná menší chyba ve výborně rozjetém závodě už prostě neznamená konec všech nadějí. Podle vybrané obtížnosti je dostupný určitý počet flashbacků, takže stačí převinout hru o pár vteřin zpět, napodruhé se tomu zrádnému kameni vyhnout a pokračovat v jinak bezchybné jízdě. Se stejným enginem bohužel zůstal i nepěkný bug, kdy se občas stane, že auto po nárazu lítá půl hodiny vzduchem ve zběsilých rotacích.

Zajímavým vylepšením jsou spolujezdci i soupeři reagující na okolní dění. Propojení všech vozů vysílačkou dodává správnou šťávu do tvrdých soubojů. Zatímco si Dave Mirra zanadává „Proč do mě sakra vrážíš?“, Katie Justice si naopak jen ověří, jestli jste v pořádku. Předjetí hráče navíc provází jednoznačný posměch a výskot. Spolujezdci, ať už si vyberete americkou slečnu či skotského mazáka, tu nejsou jen od čtení rozpisu. Menší chyby komentují například frází „nedělej to“, ty větší obhájením „neříkej, že jsem tě nevaroval“. Slečinka se samozřejmě bojí o trochu více a občas, když už očekává nehodu, zaječí strachem. I tady se hra dokáže přizpůsobit typu hráče, takže vedle regulérního itineráře ve stylu „levá šest, pravá tři…“ nabízí i odlehčený „lehká levá, těžká pravá“.

Jezděte bokem, jako Gigi Galli!

Ano i tohle přepracovaný engine dovoluje. Vůz lze uvést do krásného plynulého smyku dlouho před zatáčkou a s trochou jezdeckého umu jí projet krásně bokem, čumákem kousek od bariér. Auta tedy nejsou jen jakousi krabicí na silnici, ale poctivě reagujícím strojem. Novinkou jsou balíčky na přestavbu a úpravy. Jednou zakoupený vůz není nutné pořizovat podruhé pro jinou disciplínu. Postačí zakoupení přestavbového packu a z rally vozu je rallycrossový nebo dokonce trailblazerový speciál. Když už by ani to nestačilo, tak je možné zakoupit jeden ze dvou výkonnostních balíčků, který většinou vylepší rychlost a akceleraci, ale naopak ubere na ovladatelnosti.

Multiplayer

Singleplayer přestal náhodou bavit nebo už je dohraný? Od toho je tu přeci multiplayer přinášející další hodiny zábavy s kamarády přímo na trati. Pro Tour patří mezi tvrdě hodnocené s celosvětovými žebříčky, takže při hraní pro zábavu je lepší využít online módu Jam Session. Ten nabízí absolutně volnou skladbu závodů s vlastními pravidly. I zde, stejně jako při offline hraní, se na trati rally a trailblaizeru startuje postupné v časových intervalech. O to zábavnější jsou pak situace, kdy se dva hráči sjedou. MP podporuje mikrofony, tudíž můžete rivala pěkně seřvat. Při recenzi se nám dokonce stalo, že jsme byli vyhozeni ze závodu za neopatrné předjíždění. Nějakému rozmazlenému a pekelně pomalému závodníkovi se prostě nehodila naše rychlost. Závod byl rozjetý na jednoznačné vítězství, ale o to jsme bohužel přišli.

DiRT 2 dopadl podle všech velkých očekávání. Všechny novinky jsou opravdu žádoucím vylepšením a ne pouze nevyužívaným pokusem. Fyzika vozů se zlepšila, takže je jejich vedení správnou jízdní stopou reálnější. I tak se neoddaluje od mírně arkádového ovládání, které je pro hráče série Colin McRae (rally) celkem důležité. Verdikt je jasný – nástupce povedeného DiRTu se opravdu nemá za co stydět a i Colin si ho tam nahoře určitě užívá s úsměvem.

Celkové hodnocení: 91%

  • Grafika 9/10
  • Hudba 10/10
  • Atmosféra 9/10
  • Hratelnost 9/10
  • Prezentace 9/10
  • Multiplayer 9/10